Avtonomija v teoriji in praksi 

Avtor:

Neva Nahtigal
Če kdor koli poskuša posegati v vsebino novinarskega dela, novinar ali novinarka – pod predpostavko, da pri delu upošteva etične in profesionalne smernice – lahko reče:  »Preberite Zakon o medijih, 20. člen – uredniki in novinarji smo pri delu samostojni in neodvisni,« ter zavrne bolj ali manj jasne sugestije o »primernejši vsebini«. 
 
Novinar ali novinarka lahko tudi reče, da ima po avtorsko-pravni zakonodaji izključno pravico odločiti, kdaj in kako bo avtorsko delo prvič objavljeno, kar je lahko resen argument predvsem takrat, ko v vsebine posegajo uredniki in odgovorni uredniki. Glede na hierarhične strukture medijskih organizacij lahko vztrajanje pri pogledih, zapisanih v novinarskem avtorskem besedilu, pomeni, da novinarsko delo nazadnje ne bo objavljeno, vendar novinarju ali novinarki zaradi ravnanja v skladu z vestjo oziroma vztrajanja pri mnenjih in stališčih ne bi smele groziti nobene sankcije.
 
Tako je v teoriji. 
 


 
V praksi je nadaljevanje »zgodbe« o zavračanju pritiskov obenem odvisno (vsaj) od odločnosti in vztrajnosti novinarja ali novinarke, od aktivnosti zastopnikov uredništev in novinarskih združenj, od tega, kdo je poskušal vplivati na vsebino, s kakšnimi motivi, kako daleč seže glas o posegih v avtonomijo, kadar pride do njih, koliko se je odgovorni urednik pripravljen zavzeti za profesionalne standarde, za posamezne člane in članice uredništva ter uredništvo kot celoto (če ni odgovorni urednik sam vir posegov), kako solidarni so  člani in članice uredništva in koliko izdajatelji razumejo, da so oziroma naj bi bili lastniki gospodarskih družb posebnega družbenega pomena. V taki družbi se lahko zgodi, da kateri od produktov (npr. posamezna oddaja, rubrika v časopisu ali kar časnik/revija/postaja nasploh, itd.) ne zasleduje ves čas cilja maksimiranja dobička, ampak ga morda v posameznih primerih celo neposredno ogroža – na primer s tem, da novinar ali novinarka izbrska negativne podrobnosti o izdajateljevem poslovnem partnerju, lahko velikem oglaševalcu, ki zato grozi z umikom posla. 
 
Mediji kot gospodarska panoga
 
Poslovni del medijev ima neprimerno večjo moč pri določanju konteksta, v katerem naj bi se vzpostavljala uredniška avtonomija in to moč uporablja predvsem za vztrajen pritisk k veliki produkciji, majhnim stroškom in »komercialno smiselnim« vsebinam. 
 
O medijih kot gospodarski panogi lahko razmišljamo tudi s pomočjo zapisa nekdanjega odgovornega urednika Dela (ko je bil še na tem položaju) Darijana Koširja: »Delo je danes - hoteli ali ne, nam je to všeč ali ne - zasebni časopis v lasti prepoznavnih lastnikov, zasebna gospodarska (slučajno časopisna) družba z normalnimi ekonomskimi zahtevami, med katerimi se ena glasi tudi, da mora časopis ustvarjati zmerno visok dobiček podjetju in ustrezen donos na njegovo delnico. Zato mora biti na trgu ne samo dober, ampak tudi prepoznaven. Mora imeti svoj obraz, svojo linijo, svoj profil. V tem smislu mora imeti tudi osnovni produkt, časopis Delo, konsistentno uredniško politiko, ki je bralcem všeč v toliko, da časopis stalno kupujejo (in oglaševalcem, da v njem v tolikšni meri oglašujejo).«
 
V Večeru je o tem pisal Milan Predan, ko ni bil vnovič imenovan na položaj odgovornega urednika, ampak je direktor Boris Cekov v nasprotju z mnenjem uredništva imenoval Majdo Struc:  »Za dober, tržno uspešen medij je predpogoj ne samo občutek, temveč prepričanje novinarjev, da jih lastniki spoštujejo in upoštevajo, so jim v vsakem trenutku pripravljeni ščititi hrbet pred pritiski od zunaj ter premorejo dovolj širine, svetovljanstva in demokratičnega duha, da stojijo za uredništvom tudi tedaj, ko to stori nekaj, kar lastnikom ni pogodu. Ne pa, da se celo sami postavijo v vrsto, ko mu je treba primazati zaušnico.«
 
O istem mediju je pisal tudi – takrat še novinar – Miro Petek: »V časopisni hiši, kjer delam, predstavnik lastnika in hkrati član nadzornega sveta naše medijske hiše brez sramu kliče urednika lokalne kronike, naj zamenja fotografijo in uvrsti tisto, na kateri je njemu želena oseba. Takšen poseg kaže na moralno raven nadzornika in njegovo hudo sporno dojemanje vloge medijev, in kar je še bolj skrb zbujajoče – v svoji oholosti, robustnosti in nevednosti je lahko sposoben še bolj grobih posegov v medij, ki ga enači s tovarno avtomobilov, v kateri se mora kovati dobiček.« 
 
Eden od sogovornikov o tej temi je podčrtal pomen drže odgovornega urednika ali urednice za to, koliko možnosti imajo posamezni člani in članice redakcij za nemoteno objavljanje informacij, ki jih sami uvrstijo v svoja novinarska avtorska dela. Govoril je o primerih, ko »se urednik zboji intervjuvančeve avtoritete in si potem lahko intervjuvanec tudi sam napiše intervju«. Njegova ugotovitev izhaja iz konkretnega primera dodajanja in brisanja vprašanj in odgovorov v različici intervjuja, ki jo je oddal novinar v branje sogovorniku in odgovornemu uredniku: »Novinar pri tem težko kaj naredi, saj urednik stoji med njim in intervjuvancem in ima hkrati z možnostjo objavljanja tudi možnost neobjavljanja (v tem vrstnem redu). Vprašanje je torej, ali novinar res lahko odkloni objavo teksta. Teroretično? Praktično? Kolega so zaradi odklonitve kazensko degradirali…«. 
 
Pojavljajo se stalni, tudi zelo uspešni poskusi omejevanja avtonomije posameznih novinarjev in urednikov, pa tudi uredništev kot celote. Slednjim se odreka predvsem pravica do samoorganiziranja, slabi tudi vpliv pri imenovanju odgovornih urednikov in je skoraj brez izjem omejen na možnost izrekanja mnenja – čeprav ZMed dopušča, da temeljni pravni akti družb določijo močnejši vpliv uredništva[1][3]. Mnenja novinarskih kolektivov so uprave medijskih hiš v zadnjih letih že večkrat prezrle oziroma jih v postopkih imenovanja odgovornih urednikov niso upoštevale (do česar imajo po zakonu pravico). Brez podpore uredništva so bili npr. imenovani Peter Jančič (aktualni odg. ur. Dela), Majda Struc (odg. ur. Večera od 2000-2003) in na RTV Slovenija za odgovornega urednika informativnega programa Uroš Lipušček (1999-2002), ob razreševanju Mitje Meršola z mesta odgovornega urednika Dela leta 2003 pa uprava in nadzorni svet nista upoštevala (sicer majhne, pa vendar…) večinske podpore novinarjev Meršolu. 
 
PRIMORSKE NOVICE
 
Na Primorskih novicah se je zapletlo kmalu po uveljavitvi Zakona o medijih. 
 
Poleg tega, da je tedanja direktorica Primorskih novic sprejela nezakonit akt o razmerjih med upravo in uredništvom, je po odstopu Roberta Meciloška poskušala imenovati novega odgovornega urednika mimo organizirane novinarske strukture na tem mediju. Novinarji so zato namesto izreka mnenja protestno oddali prazne glasovnice. Po treh tednih pogajanj in dogovarjanj je direktorica Primorskih novic začela postopke v skladu s sprejetimi pravili in novembra 2002 imenovala Bojana Gluhaka s podporo novinarskega kolektiva.
 
Aleksandra Banjanac Lubej je kmalu zatem pisala: »Kdo, kako oz. na kakšen način ter s kakšno proceduro določa avtonomijo, pa zakon ne govori in zato je v teh mesecih marsikje prišlo do »spopada« med interesi novinarjev na eni in uprav na drugi strani. »Pametna uprava se bo z novinarji pogovarjala, četudi ji po zakonu to ni treba,« pravi za Medijsko prežo direktorica Primorskih novic Barbara Verdnik, ki pa sama s svojimi novinarji zaenkrat še ni prišla do dogovora o avtonomiji uredništva. Čeprav zatrjuje, da konflikta med njo in zborom uredništva ni (pod vprašaj pa postavlja samo dejstvo, da so se novinarji samoorganizirali v zbor uredništva), so razmere dokaj nenavadne: direktorica uglednega regionalnega časopisa z močno tradicijo, sicer sama diplomirana novinarka, primerja novinarje z delavci v tovarni (»Ali lastniki Tomosa kaj vprašajo delavce o tem, kako bojo spreminjali družbeno pogodbo?«); za uredništvo trdi, da je pač enota tako kot marketing ali komerciala, med vrsticami pa spomni tudi, da samoupravljanja ni več. Večkrat se sklicuje na zakon o gospodarskih družbah, ki pozna predvsem odnose na relaciji »delojemalec – delojemalec« in dodaja, da novinarji niso izjema. Če še dodamo, da avtonomijo enači s samovoljo novinarjev, in jih obtožuje, da manipulirajo, je več kot jasno, zakaj do dogovora ne pride. (…) Kako se za avtonomijo bojevati, se bodo morali novinarji učiti sproti. Že zdaj pa je jasno, da ob vse večjih pritiskih kapitala z ene in politike z druge strani to ne bo niti najmanj lahko. Boj za avtonomijo na Primorskih novicah ni pomemben samo za novinarje, temveč tudi za ostale, ker lahko postane »referenca« predvsem za lokalne medije.«[2][4] 
 
Junija 2006 je nadzorni svet Primorskih novic zamenjal direktorico Barbaro Verdnik in na mesto direktorja imenoval Sergeja Škrlja. Predčasno je mandat končal odgovorni urednik Bojan Gluhak, julija je bil za odgovornega urednika imenovan Tine Mamić. Uredništvo je podalo pozitivno mnenje z enim glasom večine, od 45 glasov mu je podporo izreklo 23 članov uredništva. Kot član uredništva je imel pravico glasu tudi potem imenovani odgovorni urednik.     
 
Le šest mesecev zatem je prišlo že do novih sprememb. Suzana Zornada Vrabec, dotlej predstavnica za stike z javnostmi v Luki Koper, je postala nova direktorica.
 
Že pred odstopom Sereja Škrlja z mesta direktorja je odstopil odgovorni urednik Tino Mamič. Naloge in odgovornosti je kot v.d. prevzela Vesna Humar.
 
Finance so Primorskim novicam za leto 2006 napovedovale 267 tisoč evrov (64 milijonov tolarjev) izgube iz poslovanja in okoli 125 tisoč evrov (30 milijonov tolarjev) čiste izgube. Po načrtih, ki jih je v začetku leta napovedovala nekdanja direktorica Barbara Verdnik, pa bi morali imeti 29.200 evrov (sedem milijonov tolarjev) dobička. 
Največji lastniki Primorskih novic so Primorje, Banka Koper, Hit, Luka Koper, Intereuropa in Forma Inn. 


Predsednik Sindikata novinarjev Primorskih novic Venčeslav Japelj je javnosti posredoval sporočilo o verbalnem napadu na novinarko Primorskih novic in odzivu v njenem mediju
 
Kot predsednik Sindikata novinarjev Primorskih novic sem bil seznanjen z verbalnim napadom koprskega župana Borisa Popoviča 23. oktobra 2006 na novinarko Primorskih novic Petro Vidrih, ob koncu pogovora med njima, kateremu je prisostvovala tudi tiskovna predstavnica Mestne občine Koper Mojca Beljan. 
 
Kolegica je po nalogu urednika pripravljala intervju s Popovičem po volitvah in njeno zadnje vprašanje se je glasilo: "Še zadnje vprašanje. Kako komentirate govorice, da nastaja v Kopru leglo mafije?" Župan je odgovoril: "Nisem še slišal za te govorice. Kar koli naredimo dobrega, vedno kdo najde kaj negativnega. Nisem slišal, da bi se to dogajalo tudi pri ostalih, da bi komaj izvoljenega župana direktno vprašali kaj takega. Če imate kakšne dokaze, da je kakšna mafija ali kaj takega, bi bilo lepo, da mi kdo kaj dokaže. Govorice so bile o milijardah tolarjev, pa o stotinah milijonov, pa desetinah milijonov, pa o milijonih, na koncu še 24.000 tolarjev za frizerja, ki sem si ga sam plačal. Prav bi bilo, da počasi že postrežete s kakšnimi dokazi, ne pa le z insinuacijami. Mislim, da to ni pošteno in bi bilo prav, da če že mene sprašujete, potem vprašajte vsakega na tak način." Kot me je obvestila kolegica Petra Vidrih, je po zadnjem vprašanju izključila diktafon. Trenutek zatem jo je župan verbalno napadel. Očital ji je, da je nesramna, jo ozmerjal in med drugim dejal: "S....., da te ne udarim" ter z roko nakazal udarec. 
 
Novinarka je o incidentu takoj poročala odgovornemu uredniku, v pričakovanju, da jo bo zaščitil. Intervju je napisala in ga oddala; objavljen je bil naslednji dan, 24. oktobra 2006. V isti številki PN bralci niso mogli prebrati obvestila o incidentu, zato čutim dolžnost, da kot predstavnik sindikata, katerega članica je kolegica Petra Vidrih, z dogodkom seznanim javnost.
 
Menim, da bi se za kolegico moralo zavzeti najprej njeno uredništvo, z odgovornim urednikom na čelu, nato pa tudi strokovne in stanovske organizacije novinarjev v Sloveniji. Verbalni napad in grožnja z uporabo sile nista samo osamljen izpad koprskega župana, ki dan po prepričljivi zmagi na volitvah kaže, kakšen je njegov odnos do novinarjev in javnosti, kakšna sta njegovo samoobvladovanje in kultura. Sodim, da gre za eno od nadaljevank prakse, ki se je začela z brutalnim napadom na koroškega novinarja Mira Petka leta 2001 - tega za to zadolžene državne institucije niso uspele sankcionirati - in ki novinarjem v Sloveniji vse bolj otežuje opravljanje njihovega dela. Ugotovitev o oteženih razmerah za delo novinarjev velja tudi za uredništvo Primorskih novic, v katerem smo se pred kratkim soočili s poskusom discipliniranja novinarja, katerega stališča se razlikujejo od stališč predpostavljenih (brez utemeljene obrazložitve so mu znižali plačo). Oteževalna okoliščina za koprskega župana je dejstvo, da predstavlja občino, ki je ena od lastnikov Primorskih novic.
 
Koper, 24. oktobra 2006
 


 
DNEVNIK
 
Časopisna hiša Dnevnik je – od večjih medijev – najdlje ohranila obvezujoče mnenje uredništva v postopku imenovanja odgovornega urednika. 
 
Leta 2002 je Medijska preža v pregledu dogajanja poročala: »Novinarji Dnevnika so tudi po skupščini te družbe, ki je bila sredi maja, ohranili institut soglasja pri imenovanju odgovornega urednika. Predlog, da bi ga nadomestili z mnenjem, je za skupščino pripravila uprava, podprl pa nadzorni odbor. Uvedbi neobvezujočega mnenja so se uprli sindikat, aktiv novinarjev in svet delavcev. Zaradi dogovora večjih delničarjev, na katere so se obrnili predstavniki novinarjev in nacionalnih novinarskih organizacij, da predloga ne bodo podprli, je uprava predlog umaknila.«[3][5] Že dve leti zatem pa je bil okrnjen vpliv uredništva pri razrešitvi odgovornega urednika: »Konec leta 2003 je med lastnike tretjega največjega dnevnika v Sloveniji, Dnevnik, vstopila avstrijska družba Styria. (…) Vodstvo družbe Styria je sicer takoj po prevzemu četrtinskega deleža napovedalo, da se ne namerava vmešavati v uredniško politiko. A hkrati je prav Styria na skupščini podjetja konec marca letos predlagala spremembe statuta družbe, s katerim so novinarjem odvzeli soglasje pri razrešitvi odgovornih novinarjev podjetja, predhodno pa je bila ta odločitev usklajena z drugim velikim lastnikom, slovensko družbo DZS. Le nekaj mesecev po prevzemu četrtinskega deleža je torej Styria že odločno posegla v avtonomijo uredništva, pri čemer je imela podporo slovenskih lastnikov.«[4][6] 
 


DELO
 
V zadnjem času pa so najbolj odmevni posegi v avtonomijo novinarjev in urednikov časnika Delo, ki lahko z enim zadnjih dogodkov služi tudi za podkrepitev trditve, da so zakonska določila o uredniški avtonomiji preveč pavšalna in nedorečena, da bi lahko zakon (sam, kakršen je) v praksi nudil zadostno zaščito. Kaže se tudi slab nadzor nad izvajanjem zakona, saj je trenutno v statutu – od zadnjih sprememb, ki jih je potrdila skupščina – sestava (in s tem obseg) uredništva znižana pod zakonsko raven; iz uredništva so nezakonito izločeni samostojni novinarji. Spremembe so podrobno predstavljene v pregledu temeljnih pravnih aktov, ne iz njih ne iz nezakonitega omejevanja pravice do udeležbe v izvrševanju pristojnosti uredništva pa ni mogoče ugotoviti, na čem temelji trditev, ki jo je 29. junija vsebovalo obvestilo nadzornega sveta za delničarje Dela: »Na današnji seji je nadzorni svet družbe Delo, d. d., obravnaval dnevni red skupščine družbe, ki bo 30. avgusta. Sklic skupščine bo objavljen dne 7. julija 2006. Na dnevnem redu skupščine bodo tudi spremembe statuta družbe, pri čemer gre predvsem za uskladitev določil s terminologijo Zakona o medijih…« (poudarek dodala N.N.) 
 
Konkretne sporne situacije v zvezi z uredniško avtonomijo, kot jo »zagotavlja« zakonodaja, so se na Delu pojavile že prej in se pojavljajo še zdaj. Med nastajanjem Sobotne priloga 28. aprila se je pokazalo, da lahko iste pravne podlage ob različnih vrednostnih in interesnih izhodiščih prebiramo na diametralno nasprotne načine. Več prisotnih je menilo, da gre za nedopustne posege v avtonomijo uredništva, posameznih novinarjev in urednikov ter njihove avtorske pravice, predsednik uprave pa je trdil, da se vse odvija v skladu z zakonom in statutom delniške družbe (ki mu zakon prepušča ureditev avtonomije). Novinar, ki mu je vodstvo Dela prepovedalo oddati intervju z Zoranom Jankovićem, je zaprosil za nasvet kolegov in podporo sindikata, ker mu je predsednik uprave napovedal materialne idr. sankcije, če bi intervju kljub vsemu oddal. Znano je tudi, da je prišlo do posegov v intervjuja z Antonom Krkovićem in Adamom Michnikom. V prvem primeru je bil intervju objavljen brez navedbe avtorstva enega od novinarjev (ker se ni strinjal s posegi v izvirno različico), v drugem primeru pa sta bila podpisana oba avtorja, vendar je bil del posegov v tekst opravljen brez dogovora z njima oziroma celo v nasprotju s sklenjenimi dogovori. V zadnjih mesecih so z Dela prišle še številne druge informacije, ki kažejo na posege v uredniško avtonomijo. Celovito poročilo o tem je v pripravi.
 
Delo je bilo tudi med prvimi kršitelji Zakona o medijih – tedanja uprava je kmalu po njegovi uveljavitvi sprejela protizakonit akt, ki naj bi uredil avtonomijo uredništva in medsebojna razmerja. Pozneje so morali tudi na Delu področja, ki jih je zakonodaja prepustila izdajateljem, vključiti v temeljni pravni akt, v pristojnosti skupščine in ne uprave. 
 


 
SAMOSTOJNI IN SVOBODNI NOVINARJI IN NOVINARKE
 
Vse opisano se dogaja v razmerah, ko je vse manj novinarjev in novinark (v medijih nasploh, še zdaleč ne le v omenjenih uredništvih) zaščitenih vsaj z delovno-pravno zakonodajo, ki zagotavlja vsaj osnovno varnost zaposlitve. Novinarji in novinarke, ki niso redno zaposleni, so trenutno najhitreje naraščajoča skupina v novinarstvu, kar je v Sloveniji mogoče predvsem zaradi pomanjkljivega nadzora nad izvajanjem veljavne zakonodaje. Kljub akutni potrebi po spremembah pa ostaja to področje še naprej skoraj povsem neregulirano in netransparentno in postaja ena največjih groženj poklicni avtonomiji in kakovosti informiranja. 
 
Mednarodna zveza novinarjev je pred kratkim objavila poročilo globalne raziskave netipičnega dela v medijski industriji, ki je »sprožilo nove skrbi o učinkih sprememb v novinarskem delu na kakovost medijev«. Generalni sekretar IFJ Aidan White je ob predstavitvi poročila povzel: »Če je novinarska zaposlitev prekerna in ogrožena, je za novinarje težje zavračati pritiske, da bi oblikovali poročanje tako, da bi zadovoljili vlade ali komercialne interese, težje je izvajati preiskovalno novinarstvo in težje prevpraševati uredniško politiko.«[5][7] Svobodnjaki, honorarci, tisti na kratkoročnih pogodbah in začasni delavci po Whiteovih besedah predstavljajo že 30 odstotkov članstva IFJ.
 


 
Igor Drakulić, predsednik Sekcije samostojnih in svobodnih novinarjev, piše o avtonomiji in svobodnih novinarjih
 
 
Vzdušje v vrstah svobodnih in samostojnih novinarjev preverjamo predvsem na naši mailing listi (komunikacijskem kanalu, ki prek elektronske pošte povezuje nekaj več kot 320 uporabnikov, med njimi tudi nekaj prevajalcev, kulturnikov in predstavnikov drugih svobodnih poklicev). Vzdušje ni ravno briljantno, prevladujeta pa predvsem otopelost in strah. Na različne pozive, prošnje in vabila se odziva zelo majhno število članov liste, ki so po navadi eni in isti.
 
Težko je sicer govoriti o strahu kar povprek, je pa v zadnjem tednu prišlo do zanimivega dogodka v zvezi s časopisno hišo Večer. Kolegica iz Beograda se je z Večerom dogovorila za sodelovanje in po nekaj objavah zgrožena ugotovila, da bo prejela nižji honorar, kot bi ga v Srbiji. Sindikat oziroma mene je prosila za pomoč in informacije. Člane liste sem prosil za kakršne koli podatke o honorarjih na Večeru in dobil sem dva odgovora. V enem odgovoru je bila navedena višina honorarjev, ki so zares bedni (za članek - med 7 in 10 tisoč znakov - zunanji sodelavec lahko prejme med 8 in 15 tisoč tolarjev neto, odvisno kdo ga honorira, pogosto pa lahko za isto število znakov prejmeš različen honorar).
 
Drugi odgovor je kolega novinar poslal z ženinega maila, rekoč: Pišem ti z ženinega maila, ker se mi zdi, da smo se znašli v položaju, ko moraš biti tiho kot riba. 
 
Kolega piše predvsem o tem, da so se proračuni v redakcijah bistveno znižali, omenja pa tudi vse bolj »čudno vzdušje« v hiši. Pisal je o nekem funkcionarju, tekst pa so obrnili na politično noto, čeprav ni imelo nikakršne zveze s politiko. »Pisal sem le o nepravilnostih, moj urednik jih je pa potem slišal 'od zgora'j. Pritiski na avtorje, cenzure in celo zavrnitve besedil se kar vrstijo. Kako naj človek pričakuje pomoč medijske hiše, kjer ustvarja, če vodilni tako ravnajo. V takšnih razmerah prej lahko pričakuješ, da te naženejo, kot pa ti priskrbijo odvetnika.«
 
Kdor vsaj bežno pozna medijsko sceno in vzdušje v večini redakcij, bi verjetno napisal podobno zgodbo. 
  


Ko so opozorjeni na globoke korenine težav v medijih in novinarstvu, tudi v neurejenem socialnem položaju že okrog tretjine novinarjev (analize in ocene kažejo tak delež kot v omenjeni raziskavi IFJ), nosilci ključnih zakonodajnih, izvršilnih, delodajalskih in še drugih funkcij, zamahnejo z razvidom samostojnih novinarjev, v katerega se lahko vpiše vsakdo, ki izpolnjuje pogoje »biti novinar« (o tem na podlagi pravilnika odloča skupna komisija Sindikata in Društva novinarjev). Od tu naprej je bučen – za »svobodnjake« že hudo mučen -  molk. 
 
V njem so zgodbe več kot 330 tistih, ki so trenutno uradno vpisani v omenjeni razvid, in še vsaj enako število takih, ki svoj pravno-formalni in socialni status urejajo na druge načine, in se pretežno preživljajo z novinarskim delom. Drugi del številk so le ugibanja. V davčno-pravnem kaosu se novinarji registrirajo kot samostojni podjetniki, se zaposlujejo v d.o.o.-jih, ki zanje izstavljajo račune, nekateri (nemalo njih) pa ne naredijo nič in so povsem nezavarovani ali se zavarujejo »kot občani«. 
 
Ob tem že bežen pregled razvida rednim bralcem in bralkam, poslušalcem in poslušalkam ter gledalcem in gledalkam posameznih medijev razkrije jasno stalno povezavo med »samostojnimi novinarji« (ki so v mnogo pogledih pravno-formalno močno primerljivi s samostojnimi podjetniki) in enim samim medijem. V času bolj ali manj uradnega moratorija na zaposlovanje v javnem zavodu RTV Slovenija je razvid prerasel v neuradno kadrovsko politiko, depozituro za kreativne računovodje največjega zaposlovalca novinarjev in novinark v Sloveniji. Če že ne zaposluje, vsekakor veliko angažira…
 
Ko posebna arbitražna komisija ugotovi, da po veljavni kolektivni pogodbi pripadajo rednim sodelavcem redakcij, ki niso redni zaposleni, enake oziroma primerljive pravice kot redno zaposlenim novinarjem, spet pridejo na vrsto finančni in pravni kreativci. Pripravijo nove pogodbe, v katerih so res tudi določila o regresu, plačilu za prehrano in podobno – vendar je znesek enak, kot je bil prej. In zdaj, nekaj mesecev zatem, v istem mediju že pošiljajo nove pogodbe, v katerih so honorarji že znižani za 100 in več evrov. 
 
Ko velika medijska hiša na več sto naslovov naenkrat, pa v posamezne nabiralnike, pošlje nove pogodbe in zatrdi, da gre za »usklajevanje s terminologijo/spremembami« tega ali onega zakona, se običajno standardi še znižajo; le da novinarji in novinarke ne vedo, da so te stvari, njihovi posamični prekerni, negotovi socialni in profesionalni položaji že postali standardi. V pogodbah so zapisana očitno nezakonita določila; komaj kdo komaj kaj reče. Večina podpiše in pošlje. Pravna služba je (zavajajoče!) zatrdila, da brez podpisa ne bo izplačanega honorarja; računi prihajajo, hladilnik se prazni, krediti kopičijo… Ljudje podpisujejo. Nekako vedro resignirano – kar je v razmišljanju Paola Virna v Slovnici mnoštva tudi sicer značilna poteza v časih, ki jih (zdaleč ne edini) označuje za postfordistične. 


[1] Darijan Košir: Delo ni zaprt medij. Medijska preža št. 13 (zima 2002). Na: http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/13/dostop/#2
[2] Citirano po Matevž Krivic: Lastniški poseg v uredniško politiko?. Medijska preža št. 9 (2000). Na: http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/09/svoboda/#1
[3] »Tudi število glasov (ne)podpore seveda nekaj pove, je neko »mnenje« - ampak to »mnenje« sporoča zgolj končni rezultat, ne pa argumentov, ki za njim stojijo in ga podpirajo. Da celo novinarski kolektivi pri nas (s hvalevredno izjemo novinarjev radijske informativne redakcije, ki so to znali storiti) niso sposobni v pisni obliki artikulirati argumentov, s katerimi določen kadrovski predlog zavračajo ali podpirajo, s čimer bi izdajatelja postavili v položaj, da bi na njihove argumente moral vsaj kolikor toliko prepričljivo odgovoriti in se s tem tudi vsebinsko mnogo močneje zavezati - ali da se našim novinarskim kolektivom ta napor zdi nevreden truda, češ, kaj pa vse to pomaga, saj je že vse odločeno - vse to (oziroma tudi to) seveda priča o precej nizki pravni, politični, sindikalistični in še kakšni (recimo dialoški nasploh) kulturi pri nas. Tu nas vse čaka še mnogo dela - novinarji bi med drugim lahko začeli več poročati tudi o tem, kako se tovrstni (čeprav ne »tranzicijsko« obarvani) interesni konflikti urejajo in razrešujejo drugod po svetu.« Matevž Krivic: Lastniški poseg v uredniško politiko?. Medijska preža št. 9 (2002). Na: http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/09/svoboda/#2
[4] Aleksandra Banjanac Lubej: Novinarji so za direktorje kakor delavci v tovarni. Medijska preža št. 16 (marec 2003). Na: http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/16/avtonomija/#1
[5] Medijski pregled. Medijska preža št. 14 (poletje 2002). Na: http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/14/pregled/
[6] Medijski pregled. Medijska preža št. 20 (november 2004). Na: http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/20/trg/
[7] IFJ Concern over Impact on Media Quality as Report Highlights Changes at Work in Journalism. Na: http://www.ifj-europe.org/default.asp?index=3965&Language=EN
 

